Vad utmärker bra vinterdäck?
När den första snön kommer så kan det bli svårt att få tid hos däckverkstaden. Då är det nämligen många som kommer på att det där med sommardäck på snö och is inte var så lyckat. Men hur vet man vilka vinterdäck som är bra, och bör man köra med dubbdäck eller utan dubbar? Det finns en hel del frågor omkring det där med däcken, och förutom att man behöver ha koll på lagar och vinterdäck datum så gäller det även att vara medveten om hur däckens kvalitet påverkar bilens köregenskaper. Det kan vara klokt att handla online men då ska man vara noga med att inte bara gå på pris utan även på resultat från nyare vinterdäck test.
Bra vinterdäck
Enligt vinterdäckslagen så måste man köra med vinterdäck på bilen mellan den första december och den 31:a mars om väglaget ger skäl till detta. Men vinterdäckslagen talar ju inte om vilka däck som faktiskt är bra och var i landet man bör köra med dessa, så här behöver man lite hjälp. Om det är så att man kommer att köra en hel del på snö och is så är dubbarna överlägsna och det gäller inte bara i norra Sverige. I städer som Göteborg så kan temperaturerna växla kraftigt och snabbt och då kan man plötsligt befinna sig på ett underlag av is där enbart dubbade däck kommer att ge ett riktigt bra grepp.
Nu betyder det här inte att dubbar alltid är bäst. Det finns lägen då bra friktionsdäck kommer att fungera bättre och här kan det faktiskt vara så att man väljer att variera från år till år och kanske till och med under en och samma vinter byter mellan dubbade och odubbade däck. Bra däck ska givetvis ge en god väghållning, inte leda till för mycket buller och vara bensinsnåla. Sedan så finns det en rad olika punkter att beakta och därför så kan det vara klokt att se på tester hellre än att bara gå på EU märkning som enbart tar upp några få saker varav minst en inte är så relevant för svenska vägar då EU märkningen baseras på väglaget i Tyskland.
Nordiska och europeiska däck
Det är viktigt att förstå att det finns tre klasser av vinterdäck och dessa är nordiska, europeiska och internationella däck. Man behöver ju inte vara raketforskare för att förstå att nordiska däck är gjorda för att klara av de svenska vintrarna och att det därmed kan vara bra att uteslutande fokusera på dessa däck. Det här är också något att komma ihåg då man ser på EU märkning och internationella tester av däcken. Om man verkligen vill veta hur en viss typ av däck kommer att klara en snö- och is-packad väg i Blekinge så bör man givetvis ta en titt på däck som har testats i dessa förhållanden. Det kan mycket väl vara så att europeiska däck också ger ett bra grepp och har andra fina egenskaper men det här ska man alltså ta reda på i förväg och inte bara anta för att recensioner på nätet ger tummen upp. Ett bra tips är att läsa mer på bloggar som handlar om däck för att lära sig mer om olika märken och även få upp ögonen för sådant som man bör tänka igenom innan man handlar däck på däckverkstad eller online. Den här typen av bloggar kan ju ge en massa bra information om när man ska byta till vinterdäck och hur man ska tänka vad gäller vinterdäck mönsterdjup.
Priser och hållbarhet
En vinterdäck regel vad gäller val av nya däck är att man bör satsa på premium och hög kvalitet hellre än ett lågt pris. Men det är också så att det där med priset får en betydelse och billiga vinterdäck är inte samma sak som dåliga vinterdäck. Idag så kan man finna fina erbjudanden online och få högsta kvalitet till ett bra pris så det är alltid smart att börja jakten på nätet för att finna erbjudanden och däck som ger säker och bensinsnål körning.