Logga 5tips

Ny formel 1 säsong och nya ändringar (Nokian Tyres3)

2014-05-05 · Denna artikel finns i gruppen Däck och fälgar online

Nu har formel 1 säsongen för 2014 dragit igång och har redan hunnit avverka 2 lopp. Första loppet hölls i Melbourne och andra i Malaysia. Den största ändringen inför denna säsong är att bilarna har gått från V8 motorer till V6 och detta är nog den största ändringen på länge. Men motorerna har gått från V12 på tidigt 90-tal till V10 i mitten på 90-talet. Först 2006 så fanns det en begränsning att det var tvunget att vara en V8 och nu 8 år senare så går vi till en V6 motor. De största klagomålen har varit att motorljud nivån har varit alldeles för låg för formel 1 entusiaster. Under V8 tiden så var bilarna i stort sett öronbedövande, så det är kanske en bra utveckling. Men jag gillar verkligen argumentet att de vill vara i bräschen för modern bilutveckling genom att gå för miljövänligare motorer. Motorer som drar mindre bensin och avger färre avgaser. De utrustas också med energi återvinningssystem, där energi från bromsar och avgaser återutnyttjas, detta bidrar till mindre bränsleförbrukning samt introducerar de igen turboladdade motorer.

Dock är det bara tre tillverkare som kommer att tillverka motorer till de nya bilarna, dessa är Ferrari, Mercedes samt Renault. Honda planerar att börja tillverka till nästa års formula 1 säsong. Mercedes verkar vara de som har lyckats bäst med att få till motorer till början av denna säsong och har vunnit båda tävlingarna och i sista tävlingen så kom de etta och två. De verkar ha gjort mycket däcktester inför denna säsong eftersom däckproblemen verkar vara borta nu. Det är viktigt med att få till däcktesterna så att de kan optimera däcken och inte ha dem som den svagaste länken. En annan ändring inför denna säsong är att den sista tävlingen för säsongen är värde dubbla poäng, detta för att öka spänningen under hela säsongen, då förare kan komma tillbaka på sista tävlingen. Detta kan visa sig vara orättvist om till exempel en förare som leder hela serien och sedan blir påkörd av stallkamraten till den som ligger två och detta leder till att tvåan tar sig förbi och vinner på grund av sista loppet. Vi får se hur det går, bara det blir en spännande säsong.
Läsa mera på Nokian Tyres däckblogg: http://dackblogg.se/dack/dacktester/

Nyckelord:


copyscape

Alla texter på denna hemsida är skyddade och får inte kopieras. Vi söker regelbundet och automatiskt efter kopierat material och vidtar åtgärder om vi hittar kopierade texter.