Logga 5tips

Hitta rätt webbdesign till företagets startsida

2015-08-11 · Denna artikel finns i gruppen IT och teknik

Webbdesign & PR går hand i hand

Webbdesign har under de senaste tjugo åren vänt upp och ned på små och stora företags marknadsföring och PR. En attraktiv och funktionell hemsida är inte bara aktuellt om man arbetar med direkt e-handel. Grunden i alla företag är att man erbjuder en tjänst eller produkt som kan vara till hjälp för andra näringsidkare eller privatpersoner. Hemsidan är idag det självklara skyltfönstret att presentera sitt företag och berätta varför man ska välja att ingå samarbete med just er. Företag som behöver hjälp med hemsidan kan ofta få en kostnadsfri offert på webbdesign.

Webbplatsens startsida

En enkel men talande startsida är vitalt inom webbdesign. Startsidan behöver övertyga besökaren om att den kommit till precis rätt ställe, utan att skapa tvivel och tveksamhet om något. En hemsidebesökare som genast lämnar webbplatsen utan att göra något kallas ”bounce”. Bounce rate syftar till hur många personer som direkt studsar ut från webbplatsen igen – inte sällan tillbaka till Googles sökresultat för att söka vidare. Varje enskild verksamhet har sina unika frågor att besvara, men några generella tips kan vara dessa:

Frågeställningar att besvara

  • Vilka är ni?
  • Vad arbetar ni med?
  • Arbetar ni lokalt eller rikstäckande?
  • Hur kan ni hjälpa mig?
  • Vad kostar det?
  • Har ni några erbjudanden?

Använd era säljargument på flera sätt

Genom att arbeta aktivt med dessa frågor kan verksamheten även ibland hitta sätt att implementera dessa förklaringar och säljargument i andra delar av marknadsföringen. Att kartlägga företagets målgrupp och göra upp en strategi för hur man på bästa och mest kostnadseffektivt sätt kan på ut till dessa individer. Att använda webbdesign som verktyg för att presentera sig för världen är kanske det mest användbara och prisvärda sätten att nå sin målgrupp. Hemsidan finns alltid redo för att ta emot nyfikna besökare, samtidigt som ett företag bör synas aktivt i sociala medier, bloggar och andra kanaler.



copyscape

Alla texter på denna hemsida är skyddade och får inte kopieras. Vi söker regelbundet och automatiskt efter kopierat material och vidtar åtgärder om vi hittar kopierade texter.