Logga 5tips

3 tips för en smidig likvidation

2018-01-01 · Denna artikel finns i gruppen Övrigt

 

En likvidation av företag behöver inte bli en besvärlig process. Det är klart att det kommer att underlätta att du redan nu har ordning på papper och redovisning. Det här är sådant som man behöver i kommunikationen med Bolagsverket. Men rent praktiskt så är det inte så besvärligt att avveckla ett företag. Det tar många månader och kräver uppföljning. Här är 3 tips för att få en riktigt smidig avveckling av bolaget.

  1. Ha alla papper på plats inför likvidation

Innan du tar kontakt med en bolagsservice för att sälja företaget eller laddar ner blanketter från Bolagsverket så ska du se till att alla papper finns på plats. Om du har lagt ut det administrativa arbetet på någon annan så är det dags att be om de rapporter som du kommer att behöva. Ta lite tid till att genomföra detta i lugn och ro så att du inte missar något.

  1. Sälj bolaget!

Istället för att själv sitta med blanketter och fundera på hur dessa ska fyllas i korrekt så kan du välja att sälja aktiebolag för att låta en bolagsservice ta hand om likvidation. Det här är verkligen smidigt och det gör att du kan gå vidare med nya projekt utan att fundera på bolaget som du lade ner.

  1. Välj rätt samarbetspartners

Oavsett om du väljer att sälja bolaget för avveckling eller om du själv vill ta hand om likvidationen så ska du alltid se till att ha rätt samarbetspartners. Om du behöver tips och råd så ska du få dessa av en kunnig person. Försäljning av aktiebolag ska ske till en part som jobbar på rätt sätt och som kommer att sköta avvecklingen lagligt och säkert.

Nyckelord:


copyscape

Alla texter på denna hemsida är skyddade och får inte kopieras. Vi söker regelbundet och automatiskt efter kopierat material och vidtar åtgärder om vi hittar kopierade texter.